Jag är just nu ute på en föreläsningsturne med "Jacka upp priset" och i morse när jag öppnade mailen låg denna fråga och väntade på mig:
"Jag är ny som egen företagare och jag har fått tips som pekar år olika håll när det gäller att ta betalt. Ska jag börja med lägre priser för att jag är ny och senare höja eller blir det svårt att höja senare? Eller ska jag (jag jobbar bla med föreläsningar) erbjuda några probono med kunder jag vill jobba med och be om feedback och referens och sedan när jag tar betalt ta ett det pris jag vill ligga på?”
Så här lyder mitt svar:
Tack för din fråga. Den är intressant och jag tror att många går runt med samma tankar. Jag har funderat och vänt och vridit på frågeställningen. När jag nu läser frågan igen, så tror jag att du redan har svaret. Du pekar ju på två vägar av alla de vägar vi har vad gäller prissättning, företagare och nystartad:
1. Lägre pris i början? - Bra för att ”lära” sig, inte få prestationsångest innan man är rutinerad. Nackdel: det är alltid svårt att höja priserna.
2. Erbjuda probono- dvs göra mitt jobb utan att ta betalt för att pröva mig fram och sen starta på riktig och ta det pris man vill ha.
Frågan är vilken väg du ska välja? Jag pratar ofta om att det finns 300 790 vägar till Rom och det gäller att du hittar din väg som säkert är en kombo av både motorvägear och skogsstigar. Och som sagt, jag anar mellan raderna att du redan har valt.
…så här har minn prisväg sett ut:
Startade min föreläsarbana som franchisetagare och priserna var redan satta i den organisationen. De var HÖGA! Det var bla så jag lärde mig ta betalt. Det var bra, men jag hade ofta hjärtat i halsgropen. "Vill någon verkligen betala så mycket för att lyssna på Karin Klerfelt?" var en ständigt återkommande fråga?
Mina kollegor sa: du säljer inte bara dig, du säljer oss alla! Då blev det lättare. Men jag lade ner gigantisk tid på att förbereda mig och hade ofta prestationsångest.
Efter ganska lång tid…tänkte jag att nu får det vara nog! Jag vill inte att hela mitt liv ska försvinna till förberedelse, nervositet på randen till scenskräck (som förvövrigt många talare har, en gemensam nämnare med skådespelare, artister etc. kanske ligger det i saken natur). Jag lovade mig själv att ska jag fortsätta inom detta yrke får jag bli coolare.
Då kom jag på att erbjuda mig att föreläsa gratis på Rotary. Jag tror att jag har varit på i princip alla Rotaryföreningar i Stockholm och föreläst i samband med deras frukostar resp luncher. Detta var 2004 i samband med min första bok "22 tips på hur du blir en stjärna på att sälja".
Jag föreläste gratis, men fick sälja boken och knöt många bra kontakter som på ena eller andra sättet ledde till uppdrag. Men framförallt fick jag en otrolig bra träning och rutin på att bara åka iväg, ha mitt koncept med mig, gå upp på scen och hålla det. Tiden var dess utom begränsad till 20 min! Ingen träning innan, ingen förberedelse och så småningom utan nervositet
Utifrån detta bottnade jag i mig själv, i min kompetens och i min yrkesroll. Jag satte upp min prisstrategi som går att läsa om på många ställen i denna blogg och i min bok ”Jacka upp priset”.
Om du som ställde frågan, läser detta, maila mig så bokar vi in en lunch och så ska jag ge dig alla mina bästa tips, ha idel öra och hjälpa dig att hitta din väg så gott jag kan:)!