Jag fick en fråga igen i mailen:
"Jag har några frågor som kanske inte är helt enkla att svara på, - eller så är de skitenkla…för dig i alla fall 🙂 För mig har de hittills varit en Mount Everest!
Hur gör du när du säljer in dig till nya kunder? Hur tar du kontakt? Hur får du dem att vilja träffa dig? Hur får du dem att köpa?
Jag måste göra på ett annat sätt än jag hittills gjort, men vet inte riktigt var jag ska börja…
Men du är en så affärsinriktad driven kvinna, så jag kan inte tänka mig ngn bättre att fråga.
Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar"
Ja, det är inga lätta frågor att svara på. Dessa är ställda av en god vän till mig och jag hjälper gärna. Här kommer mitt svar direkt till henne. Kanske kan det hjälpa även dig:
För det första. Läs ALLA mina böcker, de är som ett enda långt svar på dina frågor:), praktiska och enkla som kakrecept!
Att sälja är ingen quick fix och jag tror att alla behöver hitta sitt sätt. Jag brukar ju kalla det affärsmässigt självförtroende och att utveckla det tar tid! Det är ett livslångt lärande och handlar egentligen väldigt mycket om empati. Sälj handlar inte om att tjäna pengar, det handlar om att hjälpa och gör du det tillräcklig bra då kommer pengarna (med en stor brasklapp som gäller för dig, du fina kärleksfulla människa, kom ihåg att vänd dig till den målgrupp som har råd att betala! Många har behov av dina tjänster men har inte betalningsförmågan!!)
Jag förstår att du vill ha en lite kortare variant av svar så här kommer ett komprimerat svar:
Hur gör du när du säljer in dig till nya kunder?
Jag hittar ett riktig bra problem de har, som jag kan lösa. Sen ringer jag och bokar möte. Jag ser till att telefonbokningen är kort. Sälj aldrig på telefon och se till att personen som du pratar med snabbt får skratta. Då ökar sannolikheten att du får mötet med massor av 100 %. Vem vill inte träffa någon som verkar kunnig, kan hjälpa att lösa ett problem och dessutom är glad?
Var hittar jag då kunden? ja, du sa det ju själv du kallade mig "du affärsdrivande kvinna". Inse att målgruppen/ personen själv måste vara affärsdriven, ha budget och kunna fatta beslut. Var hittar du dem? Mitt bästa tips är Dagens Industri, läs hitta företag som verkar ha ett problem du kan lösa, RING!
Ett annat sätt är förstås mingel, men se till att vara på rätt mingel. Lägg ned att gå där andra småföretagare går. De har inte råd. Förr i tiden så målsatte jag alltid mitt deltagande i mingel, jag skulle ha minst 2 visitkort med mig hem, som jag kunde boka kundbesök på. Först efter detta, fick jag prata med vem som helst om vad som helst. Detta är en av de saker jag har gjort som har gett mig en bred och trogen kundkrets!
Ett annat sätt för dig är naturligtvis alla talarförmedlingar. Jag har aldrig fått mycket uppdrag från dem, men det blir ju en del och det är bra det som kommer. Dock kan jag bli väldigt irriterad när kunden googlar mitt namn, det dyker upp på en talarförmedling som ju naturligtvis har en bättre optimerad hemsida än min, ringer och bokar in och det genom detta blir en suboptimering för alla parter förutom förmedlingen.
Hur tar du kontakt?
Se ovan!
Hur får du dem att vilja träffa dig?
se ovan!
Hur får du dem att köpa?
Ja du, jag har ett helt batteri med frågor som jag ställer. Jag driver dem igenom hela köpprocessen. Jag hjälper dem att fatta beslut! och jag är noga med att räkna hem investeringen för dem, så att de känner att ja, det här kommer att bli lönsamt!
Vet inte om detta var så vansinnigt bra svar på dina frågor. Tror att jag under våren ska lägga ut brottstycken av hur man gör i små portioner. Men just nu får du nöja dig med detta!
Och en hemläxa! Ge mig 5 förslag på kunder, boka in mig på lunch så garanter jag dig ett upplägg för bokningssamtalet som ingen kommer att säga nej till! Helt gratis, men det gäller att du har läst ända hit, min kära vän!
Ni andra då? Ni får samma erbjudande, gäller de två första personerna som ringer mig!