För ett par år sedan var jag i Norrland och föreläste. Mitt i föreläsningen insåg jag att publiken satt och tänkte på något.
Jag stannade upp och frågade: – Vad är det ni funderar på? Jag märker att det är något. Publiken skruvade på sig. Till slut sa en man:
– Karin, du förstår inte, det här är inte Stockholm. Jag kan inte höja mina priser. I min by bor det bara 16 personer.
– Nej, det klart att det inte går att höja priserna, du har ju ingen marknad, svarade jag och undrade i mitt stilla sinne varför de hade bett mig komma dit och föreläsa.
Det kändes onödigt att ta dit mig, betala resa och arvode när de mest grundläggande förutsättningarna för att kunna höja priset inte fanns.
Vill du tjäna mer, måste du rannsaka dig själv och ha vissa saker på plats, enkla grundförutsättningar som du måste ha koll på, innan du höjer ditt pris.
Grundförutsättning 1: Ditt erbjudande Du måste ha något att sälja. Som någon vill köpa! Du måste ha en produkt eller tjänst som är tillräckligt bra. Den behöver inte vara den bästa, men den måste vara tillräckligt bra. Den måste vara efterfrågad till det pris som du begär i dag. Eller så måste det finnas förutsättningar för dig att skapa eller väcka efterfrågan för ditt erbjudande till ett högre pris genom att ändra vissa saker, till exempel upplägg eller marknadsföring och säljinsatser.
Grundförutsättning 2: Det måste finnas en marknad Det måste finnas människor som vill köpa din produkt. Och det måste vara tillräckligt många människor så att volymen blir tillräckligt stor. Har man bara 16 personer som bor på en väldigt liten ort och säljer en produkt som bara når den lilla geografiska marknaden, då är det givet: det kommer inte att gå! Gör något annat. Ingen kan trolla med knäna och få fram ett kundunderlag som inte finns. Mitt råd till åhörarna på Norrlandsföreläsningen blev: Tänk om, gör nytt eller något annat! Gör du som du alltid har gjort så får du som bekant samma resultat som du alltid har fått. Vill du tjäna mer måste du alltså göra något annorlunda. Du kan inte bara höja priserna rätt av, det krävs förändringar för att lyckas. Ofta ganska små, ibland större.
Grundförutsättning 3: Du måste kunna sälja! En av anledningarna till att folk inte höjer sina priser är att det kommer att krävas mer av dem om de gör det. De måste bli aktivare, ta diskussioner med kunder och övertyga kunderna om varför de ska göra affärer med dem och varför de är värda sitt pris. De måste helt enkelt sälja! Vissa har hittills passivt tagit emot kundens beställningar och varit ordermottagare. Men ska man höja priserna så måste man sluta vara passiv och aktivt gå ut och bearbeta marknaden.