Det skrivs och talas mycket om inflationen. Den drar sig uppåt och drabbar börsen såväl som företagen och tillsist dig och mig. Företagen som kommer att klara sig är de som har pricing power, dvs de som är duktiga på att föra över sina kostnader till kunderna.
Hur står det till med din pricing power?
Ett enkelt tips som kanske hjälper är att ta betalt i stora "tjok" dvs bryt inte ner priset på små enheter. Gör tvärt om och paketera ihop ditt erbjudande.
Det skall vara lätt att sälja och lätt att köpa.
Här kommer en checklista som hjälp för att förkorta steget från ord till handling, baserat på mina föreläsningar och boken "Jacka upp priset".
- Skriv ned ditt mål i form av ett ekonomiskt nyckeltal tex, omsättning, vinst, marginal, provision etc. Det får gärna vara fler än ett.
- Ta fram porterssäck och bestäm vilken sida som du vill ligga på. Antingen väljer du sidan med Hög volym/lågt pris eller andra sidan låg volym/högt pris. Du får aldrig fastna mitt i säcken, dvs du har varken det ena eller andra. Risken är då att du försvinner i mängden. Du måste våga sticka ut!
- Lista dina tjänster utifrån: Före, Under, Efter. Det är lätt att endast fokusera själva huvudprodukten eller tjänsten. Men se hela processen, dvs det som händer även före affär och respektive det som händer efter affär. Ofta bjuder vi på för mycket av vårt arbete och reflekterar inte över att vi kan ta betalt för det.
- Gör en prislista. Enkelt tips som många har, framförallt större företag och företag som säljer produkter. Om ni säljer tjänster och om du representerar ett mindre företag eller tom är enmansföretagare så kan det vara lite si och så med prislista. Utan en ordentlig prislista blir du som ett vindflöje och din tydlighet går om intet. Vad indikerar det? Osäkerhet!
- Paketera ihop dina tjänster och gör olika erbjudanden. Det skall vara lätt att sälja och lätt att köpa.
- Kom ihåg att ta betalt i stora tjok
- Se över din affärsmodell
- Vilken betalningsmodell föredrar du och vilken tror du kommer att vara gångbar i framtiden?
- Vad är din styrka och vad är det som gör att kunden väljer dig?
- Hur märker kunden detta och hur kan du räkna hem det för kunden? Dvs sätt pengar på kundnyttan
Lycka till med att höja dina priser!