Ska du verkligen skippa rabatterna? Är det bättre att använda erbjudande istället!
Ja, det ska du! Ja, det är det! Här kommer förklaringen.
Jag har länge tyckt djupt illa om ordet rabatter. Det hänger inte ihop med min tes om att Jacka upp priset och att ta betalt. Allt bottnar i att vi ska ha bra erbjudanden och produkter som kunden tjänar på att köpa. Vi ska inte konkurrera med pris och med rabatter. På en föreläsning som jag höll på Huddinge företagsmässa fick jag en högst relevant fråga från en av deltagarna, Anne på Stockholm Inrednings Center angående detta.
Hon hade tagit fram ett reklamblad med Mässrabatt på 20 %. Vi resonerade framåt tillbaks om detta är bra eller ej och kom fram till följande:
- Jag gillar som sagt var inte ordet rabatt. Kanske är det min personliga hang up men jag är övertygad om att det språk vi väljer att använda styr hur våra budskap tolkas. Rabatt i mina öron indikerar billigt, låg kvalitet och desperation.
- Men förstås kan att vi erbjudanden till våra kunder.
- På vilket sätt skiljer då rabatt och erbjudanden?
- I mina öron klingar erbjudande bättre och framförallt när det vilar på en mer logisk grund. Och är tidsbegränsat. Ett mässerbjudande varar endast över en mässa, ett nykunderbjudande gäller just endast nya kunder, ett erbjudande till våra stamgäster gäller endast just våra stamgäster, etc.
Anne och jag kom överens om, efter lite resonerande fram och tillbaks, om att vi bägge tycker att det är just så som det hänger ihop.
Vad tycker du? Håller du med?
Det där med att resonera om hur vi tar betalt, över vår pris och affärsmodell är förresten just det som gör att vi kan ta just mer betalt. Vill du veta mer? Läs här!