Kan du i dessa tider höja priser med 20%?

Jag funderar på om det nu är så att många av oss tror att vi kan höja våra priser med ca 20% som jag har varit inne på tidigare, varför är det då inte fler som gör det?

 

Jag ställer även den frågan i mina prisundersökningar och om jag sammanfattar  svaren jag får så finns det några tydliga teman:

 

  • Vi vågar inte och tycker att det är obehagligt att prata pengar.
  • Vi tycker inte att vi är värda mer.
  • Vi vet inte vad värdet av vår produkt egentligen är.
  • Vi har inte arbetat med vårt varumärke på ett korrekt sätt.
  • Vi förhandlar med fel personer.
  • Vi är rädda för att förlora kunden.
  • Vi kan eller vill inte sälja.

 

Det är alldeles för vanligt att tänka smått! Detta måste ändras. Jag är säker på att det största hindret sitter i våra huvuden. Jag tänker på min gode vän och kund Pia. Hon är en mycket kompetent HRchef. Hon har varit på flera av Sveriges största och mest välrenommerade företag i flera olika branscher. Hon har en gedigen utbildning och har dessutom byggt upp ett eget företag, som hon sålde för några år sedan. När hon hade sålt sitt företag, tog hon en anställning som HR-direktör på ett nystartat IT-bolag. Företaget har gått strålande och från att ha varit litet så är det nu en välkänd spelare i sin bransch.

Nu, fem år senare, är Pia återigen sugen på att driva eget. Jag kan inte tänka mig att det finns en kompetentare person för att driva konsultverksamhet inom HR och ledarskap än Pia. Vet du vad Pia ändå säger till mig?

– Det jag kan är bara ord, det är så lätt, det bara rinner ur munnen på mig. Jag vet att jag kan men ändå tänker jag ibland: Kan jag verkligen ta betalt för detta?

Pias största tillgång förutom hennes kompetens är hennes fantastiska person. Hon har extraordinär energi, engagemang och karisma. Det är klart att hon måste ta betalt för detta. Det som är lätt, det är rätt!

Om du säljer tjänster kanske du känner igen dig? Framförallt om du säljer dig själv? Många tycker att det är lättare att sälja andra, än sig själv. Det ligger i vår natur, vi ska inte vara förmer eller skryta om oss själva.

Vi måste tänka annorlunda! Detta är lätt att säga i en kurslokal och lätt att skriva i en bok och fundera över på ett café så här mitt i sommaren.  Alla tänker vi lite rätt och lite fel. Vad det till syvende och sist handlar om är självkänsla. Har du en god självkänsla, tycker du att du gör ett bra arbete, ja då kan du förmodligen även ta betalt.

 

Gör en mental bearbetning av dig själv. Kanske kan dessa två tankar hjälpa:

– Jag vill hjälpa min kund! Jag kan något och kunden kommer få det bättre efter umgänget med mig än innan.

– Mina barn ska också ha gröt! Detta är mitt arbete och jag måste ta ordentligt betalt för det.

”Detta är mina barns gröt” är ett av mina favorituttryck. Det jag menar är att det pris jag tar inte är något överpris, det är inte orimligt utan möjliggör basförutsättningarna i livet, som till exempel gröt till barnen.

Det handlar även om det som jag kallar affärsmässigt självförtroende. Lär dig hur man gör, träna och väx i din affärsroll. Får nog bli ett blogginlägg om detta längre fram i sommar.

 


Läs fler intressanta inlägg!

Rulla till toppen